På Olivedalsgatan firades julen i ett dockskåp

När vi barn på Olivedalsgatan lussade hos fru Häller på sextiotalet, fick vi en visning av de fantastiska miniatyrskåpen, som skildrade fint och fattigt folks vardag och yrkesliv under seklet som gått.

Signhild Häller 1896–1978 började tillverka miniatyrmiljöerna på 1950-talet. Hon fick hjälp av yrkesmän i Haga med att tillverka pyttemöblerna och inredningsdetaljerna. Den stora samlingen donerades på sjuttiotalet till Göteborgs stadsbibliotek men har till större delen senare samlats i Göteborgs stadsmuseum.

Omkring 1950 började hon att dokumentera olika miljöer i dockskåpsformat, först heminredning från 1650 till 1950, sedan hantverksmiljöer och till sist scener ur Elsa Beskows bilderböcker. Ett arbete som tillsammans med olika hantverkare sysselsatte henne i 20 år. De ställdes ut på olika håll i Sverige och utomlands. Hon erbjöds en ansenlig summa för samlingen i Amerika men donerade dem till Göteborgs stadsbibliotek, större delen har senare samlats i Göteborgs stadsmuseum.

Det var dessa hon stolt visade oss barn när vi stod på tröskeln med ljus i hår och kaffepannan varm. En isglass fick vi alltid också som tack. Hon ville med sina skåp berätta för barn och barnbarn om forna tider. Familjen hade starka jultraditioner med spel som påminde om Fanny och Alexanders jul i Bergmans film.

En av miljöerna föreställer den sekelskiftesvåning hennes mor och far bodde i. Fadern grosshandlare James Svensson kom till Göteborg från Gravarne som sextonåring och byggde upp en charkuteriverksamhet, så småningom med försäljningslokal i Bazar Alliance, en annan byggnad som fallit för grävskopan.

Det stabila stenhuset på hörnan Olivedalsgatan/Övre Husargatan uppförde han 1902. Han bosatte sig i en våning på Övre Husargatan 25. I de något enklare lägenheterna mot Olivedalsgatan var barnfamiljer välkomna. Vi får tillskriva den teknik med dubbelpålning som användes att det lyckades stå emot rivningslustan som i början av 1980-talet tog resten av det mondäna sekelskifteskvarteret.

Som 16-åring flyttade han till Göteborg, där han började handla med kött och byggde upp en charkuteriverksamhet, med försäljningslokal i Bazar Alliance. Han investerade i fastigheter och lät 1902 bygga huset på hörnan Olivedalsgatan/Övre Husargatan, där han också bosatte sig. 1916 köpte han fastigheten på Andra Långgatan 6. Men se det är en helt annan historia.

Monica Bengtson

journalist och kommunikatör samt medlem i FASAD

Denna artikel är en del av Föreningen FASAD:s julkalender 2021 som finns att se i sin helhet på vårt Instagram-konto.

< Tillbaka till Inlägg