Styrelse

FASAD:s nuvarande styrelse, vald vid årsmötet 17 januari 2024, utgörs av ordförande Filip Laurits, vice ordförande Monica Bengtson och sekreterare Frida Nerdal samt ledamöterna Ola Nylander, Jonatan Forsman och Magnus Almung. Därtill suppleanterna Ylva Jonasson och Håkan Sönnergren.

Styrelsen har det högsta ansvaret för föreningens arbete men välkomnar allt engagemang från föreningens medlemmar. Ambitionen är att styrelsens möten ska vara öppna för alla medlemmar men att också bjuda in till regelbundna, informella medlemsmöten där gamla och nya medlemmar kan mötas och diskutera föreningens arbete. FASAD är ännu en ung rörelse och vi vill ge alla en möjlighet att påverka och vara med och forma föreningen.

Filip Laurits, ordförande

Filip Laurits har en bakgrund som trädgårdsmästare och har arbetat i många år på Göteborgs botaniska trädgård. För närvarande, 2023-2025, läser han masterprogrammet Kritiska studier vid Göteborgs universitet.

2010 var han med och bildade Gårda Boendeförening som kämpade för att bevara Södra Gårdas landshövdingekvarter, vilka då hotats av rivning i många årtionden. Sedan de två husen slutligen räddats kring 2018, tog Laurits med sig de kunskaper och erfarenheter som utarbetats i kampen för Gårda till Föreningen FASAD som bildades för att kämpa för vårt kulturhistoriska byggnadsarv på en bredare front.

Monica Bengtson, vice ordförande

Monica Bengtson är frilansjournalist och lyfte – inte minst under åttio- och nittiotalet – fram kulturhistoriskt värdefulla byggnader, i magasin och dagstidningar. Nu verkar hon åter för att kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer ska bevaras i födelsestaden Göteborg, men har tidigare skildrat byggnadshistoria i Frankrike, Litauen, Vietnam och Bulgarien.

Hennes självbiografiska roman Jag ska lämna allt kom ut 2021.

Frida Nerdal, sekreterare

Frida Nerdal är arkitekt med en examen från Chalmers, inriktning hållbarhet. Nerdal bedriver sedan 2018 egen verksamhet inom arkitektur, forskning och författande och utkom år 2020 med boken ”Arkitekt Elsa Sundling – Av lust och ohejdad vana” på Balkong Förlag.

Nerdals engagemang i Föreningen FASAD grundar sig i ett intresse för såväl kulturhistoriska som sociala och ekologiska frågor.

Ola Nylander, ledamot

Ola Nylander är professor på Chalmers, Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, med ansvar för utbildning inom boende och bostad på både kandidat och masternivå.

Nylander är initiativtagare och föreståndare för Centrum för boendets arkitektur, CBA, som startades 2017 på Chalmers.

Nylander disputerade 1998 med avhandlingen ”Bostaden som arkitektur” och har sedan dess skrivit ett antal böcker om bostadsarkitektur.

Jonatan Forsman, ledamot

Jonatan Forsman är arkitekt utbildad vid Chalmers och TU Delft i Nederländerna med inriktning på hållbarhet och kulturarv.

Han ser sitt engagemang i Föreningen FASAD som ett sätt att praktisera som arkitekt grundad i lokal historia och inspireras av föreningens möjlighet att lyfta kvaliteter och potential hos det redan byggda.

Magnus Almung, ledamot

Magnus Almung är praktiserande arkitekt utbildad vid Chalmers och vidareutbildad till restaureringsarkitekt vid Konsthögskolan Mejan.

Han vill belysa vikten av att en stad behöver flera årsringar och vill värna om vårt gemensamma kulturhistoriska byggnadsarv. Att bevara och vårda det befintliga byggnadsbeståndet genom att utveckla och förnya är viktigt för en hållbar och vacker stad. Almung är ansvarig för vidareutbildningen Detaljens betydelse i samarbete med CBA och Chalmers där man vill medverka till att höja kvalitén i det byggda.

Ylva Jonasson, suppleant

Ylva Jonasson är uppvuxen i norra Bohuslän och på Guldheden i Göteborg och har efter några års studier i bl. a. annat genusvetenskap, socialantropologi och humanekologi landat på sjuksköterskeprogrammet på Göteborgs universitet. Hon har ett starkt intresse för historia, arkitektur och boendemiljö och går många promenader i Göteborg för att betrakta hus och miljöer i staden. Som suppleant i styrelsen hoppas hon kunna bidra till, och lära sig mer om, bevarandet av betydelsefulla byggda miljöer.

Håkan Sönnergren, suppleant

Håkan Sönnergren är pensionär sedan några år och jobbade tidigare som produktområdeschef i ett rentalbolag som hyr ut produkter till byggindustrin och industriföretag i större delen av Europa.

Tidigare har han suttit i styrelsen för Göteborgs hembygdsförbund och är medlem i Svenska Byggnadsvårdsföreningen.

Sönnergren har ett stort intresse för byggnadsvård och bevarande av hus och byggnader både vad gäller fasader, fönster och inredning, att använda traditionella material, återbruka och renovera i stället för att köpa nytt. Han värnar om den byggtradition som vi har haft i många generationer och som vi måste ta hand om – vi behöver stoppa förvanskningar och rivningar och bevara kulturarvet för kommande generationer.