Utställning Rivningsraseriet

Med start på onsdag 1 december visar Föreningen FASAD upp sin utställning Rivningsraseriet på Chalmers Arkitekturskola, Sven Hultins gata 6.

Utställningen togs ursprungligen fram för att visas på Röhsska museet i maj 2020 i samband med det seminarium som vi skulle hålla där på samma tema. Evenemanget ställdes in på grund av den pågående pandemin och seminariet kunde i stället hållas i september samma år. Utställningen kunde då visas upp enbart under tiden seminariet pågick.

Nu ger vi er alla en ny chans att se utställningen i sin helhet och har dessutom tagit fram lite nytt material. I utställningen lyfter vi fram

ett par aktuella exempel där Göteborgs kulturhistoriska bebyggelse hotas att förstöras. Vi ger också en överblick över rivningar och rivningsmotstånd i Göteborg ur ett historiskt perspektiv och en exposé över rivna och hotade byggnader under föreningens tre verksamma år 2019-2021.

Utställningen invigs alltså den 1 december kl. 18.00 med tal av Ola Nylander, professor i byggnadsdesign vid Chalmers och styrelseledamot i FASAD.

Utställningen pågår fram till söndag 12 december.

Vi hälsar er alla varmt välkomna!

< Tillbaka till Aktiviteter